onsdag 14 augusti 2013

Lite mer mat

ska jag nog försöka få in på min blogg. Jag satt just häromdan och svor över att jag inte dokumenterat bättre när jag lagat mat som går hem hos familjen. Mer bilder, mer samlade recept! Mina recept finns på lappar, i block, på nätet, i datorn (spridda)...överallt! 

Idag är det ju lillelördag, så det blev lite "helgig" mat - hembakt pizza. Tacopizza valde jag att göra den här gången! 
Pizzadegen finns ju att köpa färdig - men ärligt talat, SÅ värst jobbig är den ju inte att göra själv. Plus en miljon gånger billigare, ungefär. Och godare. 
Jag gillar att ha durumvetemjöl i min pizzadeg. Durumvetemjöl är lite "kraftigare" än vanligt vetemjöl, mer proteinrikt om jag inte är helt fel ute. Pizzadegen blir knaprigare och himlans god!

Såhär är mitt pizzadegrecept: 

2 ½ dl vatten
3 msk olivolja
ett halvt paket jäst
2 dl durumvetemjöl
3 dl vetemjöl
1 tsk socker
1 tsk salt

Vattnet tar jag ljummet direkt ur kranen, det går finfint. Smular i jästen, rör i olivoljan samt socker och salt. Sen i med durumvetemjölet, och sen fyller jag på med vanligt vetemjöl medan jag arbetar ihop degen. När den är lagom (hellre pyttelite för lös än pyttelite för hård) låter jag den jäsa i en halvtimme. 
Under tiden gör jag tomatsåsen - för den tycker jag absolut blir allra bäst om man gör den själv! Det går på ett kick:
Skala och hacka en liten gul lök, samt 1-2 vitlöksklyftor. Fräs i olja en stund så det blir mjukt. I med ett par matskedar tomatpuré, rör runt och låt fräsa i nån halvminut, och sen i med ett paket passerade tomater. 

Krydda med en halv tesked röd currypasta eller sambal oelek, lite buljongpulver, grovmalen svartpeppar, ett par teskedar socker (viktigt!) samt ganska mycket oregano. Smaka av med salt. Låt puttra en liten stund medan du förbereder den övriga fyllningen och degen jäser. 

Idag blev det alltså tacopizza. Tomatsås, riven ost, tacofärs, majs, hackad jalapeno samt strimlad mozzarella. In i ugnen, 250 grader i kanske en kvart (håll koll så du ser när det är klart!). 
Pizzasallad därtill! 



2 kommentarer: