söndag 11 maj 2014

Kass mat men god efterrätt

Min tanke var att laga en sån där riktigt god, mustig gulaschgryta. Jag brukar få den perfekt, och nu hade jag ju t o m så himla fint kött att laga till!
Men vad händer? Jo, min hjärna lägger av. Så dels har jag ingen citron (rivet citronskal i gulaschgryta är ett måste). Dels kokar jag grytan alldeles för kort tid så det blir inte alls sådär mört. Och dels glömmer jag helt att lägga i paprikastrimlor på slutet!
Det blir ju inte alls nån gulaschgryta utan en...ja...en halvläskig köttgryta. Jag ids inte ens lägga upp en bild på den.

Men efterrätten, DEN blev fin! :) Receptet hittade jag på en grupp på facebook häromdan. En dajmbrownie!
Den blir sådär perfekt kladdig och god, och med saltet i blir den nåt alldeles extra. Jag toppade det hela med grädde och hallon. ÅH så gott!! Den här måste alla göra!


Jag följde receptet jag hittade, och ändrade bara lite: 

Dajmbrownies

150 gram smör
3 ägg

2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl
drygt 1 dl kakao
1½ tsk flingsalt
100 g Marabou choklad med dajmsmak


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och luftigt. Blanda mjöl, kakao och salt i en bunke.
Rör ner smöret i ägg- och sockersmeten. Vänd ner mjölet och häll smeten i en ugnsform, klädd i bakplåtspapper. Formen ska vara ca 20*20 cm.
Grädda ca 25 minuter. Den ska inte "dallra" men den ska heller inte vara genomgräddad i mitten.

Lägg på chokladbitarna och låt smälta en stund. Bred sen ut chokladen med en sked.
Sen lyfte jag över kakan (med pappret) till en annan form som inte var varm, och ställde in i frysen en stund och sen i kylen, tills chokladen ovanpå har stelnat.

Om du gillar choklad så lovar jag att du älskar den här kakan!
Man kan ju variera med t ex schweizernötchoklad, eller kanske mörk choklad? Eller vit? Det är bara att prova sig fram :). 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar