söndag 27 juli 2014

Men....vad är det som doftar?...

*sniffsniff*... Jag känner igen doften.
Jomen, det doftar sensommar! :)
Ja, än är det förstås sommar kvar, säger mor. Men det märks att det börjar gå mot augusti.
Speciellt i vårt kök i förmiddags, när jag la in gurka. Det doftade dill och ättika och...ja, lite höst faktiskt! Och jag blev faktiskt inte det minsta ledsen över det, förvånande nog. Jag gillar augusti och september, speciellt om det är vackert väder med sol. Men den där klara luften som kommer sen, den är ju verkligen underbar! Och alla dofter, som sagt...



Känner ni?...



Tre kilo Västeråsgurka tjackade jag upp mig på när vi besökte Hultängens gårdsbutik igår.
Förra året la jag nog in mycket mindre mängd gurka, för då vet jag att jag satt och skar gurkorna för hand. I år kändes det helt övermäktigt, så då åkte köksassistenten fram. Den fick slajsa alla gurkorna, och det gjorde den snabbt och lätt :). Det blir förstås finare skivor om man gör det själv, men det här får duga!

Receptet jag har på inlagd gurka är ett recept som jag fått av min granne. Hon har i sin tur fått det av en annan granne, och jag gissar att det är ett sånt där gammalt fint mormorsrecept - det smakar i alla fall så! Förra året testade jag ett par olika varianter på inlagd gurka, men jag gillade det här mest.

ÄTTIKSGURKA


1½ kg gurka
½ kg socker
1 gul lök
½ dl salt
1 dl ättika 12%
1 msk senapsfrö

dillkronor

Skiva gurkan. Lägg i en stor bunke. Skär löken i halvstora bitar, blanda i. Strö över senapsfröna och lägg i dillkronor.
Blanda salt, socker och ättika till en "gröt" och lägg över gurkan och löken. 






Lägg ett lock på, och ställ svalt i 3 dygn. Sen är det bara att ösa upp på burkar!

På onsdag ska jag alltså hälla upp allt på burk. Då återkommer jag med resultat :).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar