måndag 1 september 2014

Vegetarisk lasagne

Veckans veggo fortsätter.
Idag körde jag på vegetarisk lasagne.
Lasagne är ju en sån där himla bra rätt som dels inte är så dyr att göra, dels gillar de allra flesta lasagne. Dessutom är det en rätt som passar både till vardag och till fest! Och så är den minst lika god efter att ha varit fryst, bara att värma på så har man en finmiddag utan minsta ansträngning :)


VEGETARISK LASAGNE

Lasagnesås:
3 vitlöksklyftor
2-3 rödlökar
3 msk tomatpuré
2 stora morötter, grovt rivna
500 g keso
1 pkt krossad tomat
1 pkt passerad tomat
2 grönsaksbuljongtärningar
salt, peppar, chiliflakes, socker, oregano, paprikapulver

Ostsås:
50 g smör
ca ½ dl vetemjöl
4-5 dl mjölk
2-3 dl riven ost

salt, vitpeppar

Lasagneplattor

Små tomater
2 pkt mozzarella

Hacka rödlök och vitlök, fräs i olja i en stor gryta. Tillsätt morötterna. Blanda i tomatpurén och låt fräsa med en stund. Tillsätt keso samt krossad och passerad tomat, buljongtärningar samt kryddor. Smaka av ordentligt, det ska smaka mycket! När du är nöjd med smaken, ställ undan såsen medan du gör ostsåsen.

Smält smöret, vispa ner mjölet och sen mjölken. Sänk värmen och låt såsen redas medan du vispar. Häll i osten och låt den smälta under omrörning. Salta och peppra. Tillsätt mer mjölk om det behövs, det gör inget om såsen är lite lös. Hellre mycket av en lös ostsås än lite av en tjock.

Varva ostsås, lasagneplattor och tomatsås i den ordningen (börja alltså med ostsås) i en lagom stor smord form. Avsluta med ostsås. Sen skar jag småtomater (romanticatomater) i halvor och placerade ut över lasagnen. Strimlade mozzarellan och strödde på den. Jag strödde även över lite franska örter.
Och så in i ugnen, 250 grader i ca 20-25 minuter (tills lasagnen fått en fin färg).

Låt gärna lasagnen vila ett tag innan den serveras, då blir den godare!


Idag fick jag för mig att testa en champinjon- och rödlökssallad som jag funderat på ett tag. Jag hade ju finfina rödlökar som jag köpte igår utanför loppisen, av snubben med de gröna tomaterna :). Och så hade jag färska champinjoner i kylskåpet. 
Jag strimlade rödlöken tunt, likaså med champinjonerna. Ringlade rapsolja över, och lite äppelcidervinäger. På med ett par-tre matskedar hackad persilja, lite flingsalt, lite grovmalen svartpeppar och en nypa socker. Blanda runt. 
Det blev väldigt gott, och smakrikt! :) Det kommer jag att göra fler gånger!

Dessutom serverade jag lite majs till. Det är gott med den söta majsen mot den ganska kryddstarka lasagnen. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar