fredag 6 februari 2015

Det var länge sen

som jag bakade sockerkakor. Ännu längre sen var det som jag bakade tigerkakor!

Men igår blev det två stycken, och så kalasgoda dessutom - saftiga och fina! Och i den ljusa smeten hade jag överdrivet mycket vaniljsocker, och i den mörka överdrivet mycket kakao plus lite flingsalt - och det gjorde verkligen susen :).

Såhär gjorde jag:

SAFTIG TIGERKAKA

200 g smör

2½ dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl grädde
3 msk kakao
1 msk flingsalt
3 msk vaniljsocker


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform. Smält smöret i en kastrull, och vispa ihop med sockret.
Blanda ner äggen, ett i taget, och rör om mellan varje.
Blanda mjöl och bakpulver, och vänd sedan ner i smeten varvat med grädden.
Häll över ungefär hälften i en annan bunke, och blanda i kakao och flingsalt.
Smaksätt resten av smeten med vaniljsocker.

Häll ungefär hälften av den ljusa smeten i formen. Fyll på med hälften av chokladsmeten. Sen resten av det ljusa, och sedan resten av chokladsmeten. Dra med en gaffel lite fram och tillbaka i formen så färgerna blandar sig lite grann till ett snyggt mönster.

Grädda i nedre delen av ugnen i knappt en timme. Känn med en sticka så kakan är genomgräddad.

Låt kakan ligga i formen i några minuter, och stjälp sedan upp kakan på ett fat. 



Alltså såhär god tigerkaka har jag nog sällan ätit! :)
Jag gjorde två när jag ändå höll på, och nu finns det tigerkaka i frysen om någon råkar komma på fikabesök.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar