lördag 25 april 2015

Hamburgerbröd

De hamburgerbröd som finns att köpa i affären är väl...ok. Ok, men inte mer, tycker jag.
Att baka  hamburgerbröd är inte så jättesvårt. De jag bakade idag var enkla som tusan men behöver lite tid på sig att jäsa.
Men hey, man behöver ju inte titta på när de jäser :), så det går ju an!
Jag gillar att ha bara lite jäst i, och låta jäsa en längre tid. Smaken blir godare, och vi var alla tre rörande eniga om att de här hamburgerbröden är oändligt mycket godare än köpta :).

HAMBURGERBRÖD


1/3 paket jäst
2½ dl vatten

½ dl mellanmjölk
2 msk strösocker

1 tsk salt
1 ägg
ca 9 dl Manitoba cream
30 g smör


Värm vatten och mjölk till knappt fingervärme. Lös upp jästen däri.
I med socker och salt samt ägget. Se till att det blandas i.
Häll i lite av mjölet och låt maskinen gå hela tiden. Tärna i smöret, och sedan i med resten av mjölet. Var försiktig på slutet så det inte blir för mycket - hellre lite för lös deg än lite för hård.

Låt jäsa i 1½ timme under bakduk, i bunken.

Knåda degen lite på mjölat bakbord. Dela upp i 6 delar (för stora hamburgerbröd - annars kan du dela upp i fler om du vill ha små). Rulla varje del till en boll som du kavlar ut lite.
Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper, under bakduk, i ca 1½ timme.
Grädda strax under mitten av ugnen, ca 7-8 minuter, 200 grader (håll koll så färgen blir lagom).

Självaste burgarna däremot, tog vi direkt ur frysen (Scans 120-grammare) och grillade ute.
Dressing, bladspenat, gul lök, cheddarost, knaperstekt bacon, saltgurka och ketchup hade jag i min!








Till lördagsgodis bakade jag en äppelpaj som jag hittade på allt eftersom :).
Den blev väldigt god, men ganska söt. Nästa gång skippar jag nog det vanliga strösockret.


ÄPPELPAJ MED MANDELMASSA


150 g smör i tärningar
4 dl havregryn
½ dl strösocker
½ dl farinsocker
3 msk sirap
1 tsk salt
½ tsk bakpulver
200 g riven mandelmassa

3 röda äpplen
kanel & kardemumma


Smörj en ugnsform. Kärna ur äpplena och skär dem i skivor (behåll skalet på). Lägg äpplena i formen och strö över kanel och kardemumma efter behag.
Blanda ingredienserna till pajdegen i en skål. Det blir som en degklump. Den kan du sen strö med fingrarna över äpplena.
175 grader, ca 20 minuter i ugnen.

Vi åt den med en klick äpple- och kanelglass, passade ju fint till :). 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar