torsdag 6 augusti 2015

Godaste glassen och läckraste fisken

Det sprids ett glassrecept på alla matsidor på facebook. En glass som på sin höjd bara tar tio minuter att förbereda, och som man inte behöver någon glassmaskin för att göra.
Och bara två ingredienser! Ok, tre då - om man vill ha nån smak på. Och det vill man ju gärna!

Såhär är receptet:

GODASTE GLASSEN


5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk


Vispa grädden. Blanda i den kondenserade mjölken. Klart.

Eller ja, sen hällde jag i glassmeten i en avlång sockerkaksform. Såhär till premiären av glasstillverkning, valde vi jordgubbssylt som smaksättning. Eller jag insåg att jag hade nästan en hel burk hemmagjord jordgubbssylt i kylen, sylt som snart blir för gammal om vi inte använder den.
Så den hällde jag i, och rörde om bara lite grann så det blev som ripplat.

Sen in  i frysen med alltihopa i typ 4-5 timmar i alla fall. Klart!


Och jädrar vilken god glass! GÖRT, säger jag!
Till helgen ska vi testa med romrussin som smaksättning. Och krossad choklad. Inte tillsammans med romrussinen då, utan var för sig.


Idag gjorde vi ärenden på stan. Bland annat köpte jag en pysselgrej som jag ska berätta mer om imorgon eller så.
Och så var vi till Bäcken (jag tror att det är missionskyrkans sommarhem) med min lilla mamma och fikade. Soligt och fint, och en bris från sjön, och alla vackra blommor, och väldigt gott fika till väldigt rimliga priser! Varför fikar man inte oftare på Bäcken??

När vi satt där på Bäcken så slog det mig att jag ju inte hade tagit upp torskryggen ur frysen. Att mikra torskrygg kändes nästan lite syndigt, så det slog jag ur hågen.
Istället åkte vi, när vi lämnat av min mamma hemma hos sig, till fiskaffärn och tjackade upp oss på en hel, urtagen röding. Den högg jag huvet av och saltade och pepprade den utanpå och inuti, och fyllde den sedan med färsk dill, citronklyftor och piplök.




Sen blev den invirad i folien, och lades på grillen.
Till det kokt potatis, smörstekta vaxbönor och haricots verts, en egengjord romsås och så lite grillad tomat. Mmmm.....





Maten avnjöts i paviljongen.
Sen satt vi kvar ett tag med lite vin och drink och filosoferade, och så drömde vi lite om framtida projekt...vi får se när det blir av :)





En skön dag. Det har nästan bara varit såna på sistone! :)
Jag tänker en del på att jag har nog aldrig i mitt liv varit såhär trött och sliten egentligen. Lite skör liksom, och inte alltid mitt gladaste.
Men ändå är allt hela tiden så fint. Jag har fått umgås med min familj, framför allt. Och med så himla fina vänner. Och jag har fått vara hemma så mycket, men också kommit iväg på små äventyr, det jag orkar.
Jag har det oförskämt bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar