måndag 21 september 2015

Körvagryta

Eller körvasoppa.
Åh så gott!

I min barndom bestod korvsoppa, i sann finsk stil, av
- korv (typ hotdogs eller så)
- potatis
- buljong
- ev. lite morötter


Än idag älskar jag den soppan, i all sin enkelhet! :)

Men när jag själv gör korvsoppa nu är jag mer tillåtande. Korvsoppa/korvgryta är en sån där ultimat rätt om man har lite halvgamla grönsaker i kylen.
I dagens soppa hade jag två sorters korvar (en grillkorv, dock inte hotdogs utan lite mer kötthaltigt ;), och så några Merguez som är en kryddig korv av lamm- och nötkött. Korv som vi hittat i fulkorgen till ett bra pris och slängt i frysen :).

Sen hade jag ett par potatisar, en stjälk av stjälkselleri, en stor gul lök och en lite mindre rödlök, en decimeter hackad purjo, samt en liten snutt röd paprika, hackad. Och så vanlig kalvfond som jag också piffade till med några vitpepparkorn.
Och så hackad persilja!

Korvarna slantade jag först och brynte i smör i en stor gryta. Sen i med alla grönsaker och lät det fräsa med en stund innan jag hällde i vatten och kalvfond, och kryddade.

Det fick koka i typ en kvart, och sen var det klart!

Till det åt vi nybakt bröd. Det här brödet är verkligen genialt - effektiv tid man lägger ner på det är kanske tio minuter på sin höjd! Och det blir sådär perfekt mjuksegt och fantastiskt gott, och det är inget knådande på bakbordet, och inget kavlande, och det är bara en jäsning (en lång en, men ändå..). 




ENKLA, MJUKSEGA SOPPBRÖD

3 dl vatten
3 dl mjölk
½ pkt jäst 
2 tsk salt
1½ msk honung
12 dl vetemjöl special

Värm mjölken och vattnet till fingervärme. Smula jästen i en bunke, lös upp med vätskan. Ha i salt och honung, och rör sedan ner mjölet. Det blir en kladdig deg, men det är så den ska vara. Pudra över mjöl och ställ att jäsa i en timme eller två. 
Häll ut rejält med mjöl på bakbordet. Häv på degen, häll på mer mjöl och klappa ut degen lite (inte knåda). Skär bara lagom stora bitar (det blir ca 10-12 bröd) med en degskrapa, lägg dem som de är på en plåt med bakplåtspapper och sen direkt i ugnen, 250 grader i 15-18 minuter eller tills brödet är färdigt. 

Det blev en finfin måltid!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar